مطالعه دروس در ایام تعطیلات

با آمدن خبر شیوع بیماری کرونا ویروس و تعطیلی مدرسه‌ها باید به فکر روش صحیح درس خواندن برای فرزندانمان باشیم. به محض تعطیلی ، ذهن دانش‌آموزان با خیال رهایی از مدرسه و درس و مشق پرواز می‌کند و تمام حواس‌شان به سمت تفریح و شادی و وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان پرت می‌شود. این درحالی است که همه ما می‌دانیم در صورت غافل شدن از درس و مدرسه همه دانش‌آموزان حتما بخشی از مباحث درسی را فراموش می‌کنند.

روزانه دو تا سه ساعت درس خواندن به دانش‌آموزان کمک می‌کند که در بعد از تعطیلات عملکرد بهتری داشته باشند.

در زمان تعطیلی مدارس، کودکان دیگر علاقه‌ای به برنامه درسی و خواب سر وقت ندارند، و ترجیح می‌دهند بیشتر وقتشان را با تبلت یا با بازی کردن با دوستانشان بگذرانند. همین باعث می‌شود که سازگار شدن دوباره با برنامه مدرسه برایشان سخت باشد.تعطیلات ، معمولا پر از  ماجراجویی، تفریح و بازی است و به همین دلیل برنامه‌ریزی و وفاداری به آن سخت است. اما داشتن برنامه‌ای روزانه می‌تواند عادت کردن به مدرسه را آسان‌تر ‌کند.

 

۱.  برنامه‌ریزی روش درس خواندن

برنامه درس خواندن برای دانش‌آموزان ضروری است. برای جلوگیری از دور شدن بچه‌ها از درس‌های مدرسه، می‌توانیم هر روز زمانی را برای درس خواندن فرزندمان تعیین کنیم. روزانه دوتا سه  ساعت درس خواندن با داشتن زنگ تفریح  کافی است.

یادداشت کردن برنامه روزانه ، روشی خوبی برای این‌ است که متوجه شویم فرزندمان چقدر در طول روز  مطالعه کرده است. این روش همچنین کمک‌ می‌کند از سایر فعالیت‌های فرزندانمان غافل نشویم.

می‌توانیم با فرزندانمان به خصوص آنها که کلاس اول هستند کتاب بخوانیم تا کمک کنیم کلمات را تشخیص دهد و روخوانی را یاد بگیرد.

 

  1. تقویت درس ریاضی

حل مسائل ریاضی به عنوان یک جور درس خواندن  به احتمال زیاد برای خیلی از بچه‌ها نه تنها سرگرم‌کننده نیست بلکه باعث می‌شود حوصله آنها سر برود و به هر روشی از این کار فرار کنند. اما چاره‌ای نیست و واقعا مرور تمرین‌های ریاضی ضروری است. حل سه یا چهار مسئله ریاضی درروز  باعث می‌شود بچه‌ها درس‌های ریاضی را به کلی فراموش نکنند.

روشی که می‌تواند درس خواندن درروز  را قابل تحمل کند این است که درس ریاضی را به‌صورت سرگرمی و مثل یک چالش روزانه برای بچه‌ها در بیاوریم. مثلا می‌توانیم قرار بگذاریم که روزی ۳ تا مسئله حل کند و امتیازات خود را بالا ببرد. با حل چند مسئله ریاضی در روز، دانش‌آموزان درس‌های قبل  را مرور می‌کنند و برای کلاس درس  نیز آماده می‌شوند.

 

  1. تقویت مهارت خواندن

برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب فرزندمان می‌توانیم به آنها پیشنهاد بدهیم که روزانه چند دقیقه کتاب بخوانند . می‌توانیم از فرزندمان درباره این کتاب‌ها سوالاتی بپرسیم و از او بخواهیم به سوالات آن پاسخ دهند. این تمرین قدرت استدلال و درک مطلب کودکان را بالا می‌برد.

 

  1. مرور و تقویت دستور زبان فارسی

برنامه درس خواندن می‌تواند شامل مرور دستور زبان و نیز مطالعه کتاب فارسی می باشد. می‌توانیم از آنها بخواهیم که تمرین‌ها را حل کنند و پاسخ‌شان را با قسمت پاسخ تشریحی کتاب مقایسه کنند. حتی اگر اشتباه کنند (کسی هست که اشتباه نکند؟) با درست کردن اشتباهاتشان، دستور زبان را یاد می‌گیرند.

 

  1. تمرکز برروی کتاب علوم

درس خواندن دراین ایام می‌تواند مفید باشد هر روز دو یا سه ساعت  با فرزندمان درس بخوانیم و سعی کنیم مشکلاتش را برطرف کنیم. در درس علوم از بچه ها بخواهیم تا شکل های داخل کتاب (مانند شکل زمین وهسته زمین وبدن جانوران و…)را یاد بگیرند واز روی آنها نقاشی بکشند وهرچه در این تصویر به جزئیات بیشتر دقت کرده باشند امتیاز بیشتری بگیرند . بهتر است درو س علوم را به صورت کنفرانس برای شما توضیح بدهند .

 

دانش‌آموزان به انجام بازی های آموزشی علاقه دارند. چون باعث می‌شود زمان زودتر گذشته و بیشتر خوش بگذرد. پس سعی کنیم از بازی‌های آموزشی برای آموختن مفاهیمی که بچه‌ها در آنها مهارت زیادی ندارند کمک بگیریم.

 

با آموزش روش درس خواندن صحیح به فرزندانمان، و انگیزه دادن به آنها، به حس غرور و اعتماد به نفسشان کمک می‌کنیم.

 

تهیه کننده و تایید کننده: حسن وظیفه پرست، مدیریت دبستان پسرانه امام حسین(علیه السلام)


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 8.2/20