آسیب شناسی رسانه در مواجهه با کودکان و نوجوانان

رسانه بعنوان یک ابزار قدرتمند و پیچیده در عصر حاضر که توانایی همه نوع کار فکری فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را داراست،بطور خیلی زیرکانه در سمتی از دنیا و البته بطور ناشیانه ای در سمتی دیگر از دنیا،حتی در دستان ظریف و ناتوان کودکان و نوجوانان نیز جا خشک کرده و توانسته انس و الفتی وصف ناپذیر و دست نیافتنی با انها برقرار نماید.
در این موقعیت که  رسانه  با تمام ابعاد وسیع ماهواره ای،تلویزیونی،نرم افزاری و اینترنتی خود تمام افکار و اندیشه ها و احساسات مخاطبین جهانی اش را در نوردیده است،ضرور ی ترین و حداقل ترین کاری که در محدوده خانواده های خود می بایست به انجام ان اهتمام بورزیم،اشنایی و اتخاذ بهترین تصمیم در قبال تاثیراتی است که روزانه و ساعتی و لحظه ای بچه هایمان را درگیر کرده و بنوعی عنان تربیت و رشد انها را از دستان پدر و مادر ربوده است.
تاثیرات رسانه بطور کلی در سه بخش روانشناختی،جسمانی،ارتباطی قابل ارزیابی و اقدام متقابل می باشد.رسانه به عنوان تاثیرگذارترین عنصرعصر حاضر که توانسته در رقابتی جدی با سایر ضروریات زندگی انسانها توانسته گوی سبقت را از همه برباید و حتی هم ردیف هوا و اب قرار بگیرد و نبودنش مساوی  مختل شدن زیست انسان ها و خانواده و جامعه تلقی شود،اسیبهایی جدی با خودش بهمراه دارد که توانایی ها و استعدادها و عواطف و ارتباطات ما را هدف گرفته است.

آسیب های روانشناختی

تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند. کارشناسان معتقدند زمان بیش از حد بر روی وب می­تواند به کودکان آسیب برساند.

آسیبهای جسمانی

کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه می‌نشینند و از فعالیت‌های مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور می‌مانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیب‌های اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور می‌شوند.

کندی رشدجسمانی :هنگامی که حرکات فیزیکی محدود می شود و کودک ساعت ها وقت خودرابه روبرروی تلویزیون یا رایانه می گذرانند،استخوان و مفاصل از تکامل بازمانده و آسیب می بینند.
ضعف توان بینایی و خستگی چشم : چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه ، به شدت تحت فشار نور صفحه مانیتور قرارمیگیرد و دچار عوارض منفی می شود.
آسیب های مفصلی : تحقیقات نشان داده است به ازای هریک از ساعتی که کودکان صرف بازی کردن با کنسول های بازی می کنند،احتمال ابتلای آنها به دردهای مفصلی نزدیک به 50درصد افزایش پیدا می کنند.
اختلال گوارشی : هیجان همیشگی هنگام بازی ، بر روی ارگانیسم فرد تاثیر گذاشته و پیامدهای منفی بر دستگاه گوارش می گذارد.
آسیب های پوستی : پوست فرد، درمعرض پرتوهایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.
ایجاد تهوع و سرگیجه : افرادی که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل پی در پی نور رایانه برای آنان دشوار است.
چاقی : بی تحرکی کودکان و مصرف همزمان تنقلات موجب چاقی در آنها می شود .

آسیب های ارتباطی

منزوی شدن: کودکانی که از بدو زندگی در دوران کودکی به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی در منزل با بازیهای کامپیوتری مشغول میشوند به مرور نوعی انزوا طلبی را پیش میگیرند که در نهایت باعث منزوی شدن آنان از اجتماع می شود. کودکان در دوران رشد میبایست با همنوعان و کودکان هم سن خود بازیهای دسته جمعی انجام دهند تا ارتباطات اجتماعی را فراگیرند.منزوی شدن کودکان و بازی با افرادی که در دنیای واقعی وجود ندارند در آینده ممکن است اثرات بسیار منفی منفی و نامطلوبی را روی رفتار های اجتماعی کودک ایجاد نماید.

پرخاشگری و فاصله از خانواده:محتویات نامطلوب و ناسالم موجود در اینترنت موجب تبلیغ روحیه خشونت و پرخاشگری گردیده و بر ارتکاب جرم اثر میگذارد و از طرف دیگر باعث فاصله میان والدین و فرزندانشان می شود. پژوهش های متعددی نشان می دهد که استفاده فزاینده از اینترنت باعث کاهش ارتباطات خانوادگی و محافل اجتماعی شده و تنهایی و افسردگی را در نوجوانان تقویت میکند.

اعتیاد: بسیاری از افراد آنقدر برای استفاده از اینترنت زمان مصرف میکنند که دیگر اجزای زندگی شان را نادیده میگیرند. بعضی هم بخاطر کار با اینترنت در مورد شغل یا خانواده شان اهمال می کنند و به این ترتیب روابط خانوادگی و شغل شان را در معرض خطر قرار می دهند. برخی هم عنوان می کنند که صرف زمان پشت کامپیوتر می تواند جانشین مناسبی برای دیگر فعالیت ها و روابط باشد.
دانش آموزان در تمای سنین ممکن است تا حد نزول نمرات درسی و به هم خوردن روابط دوستانه شان در اینترنت زمان صرف کنند. تشخیص نشانه های هشدار دهنده اعتیاد پنهان اولین قدم به سوی کمک به فردی است که بیش از حد با اینترنت کار می کند.

عدم مدیریت زمان: اکثریت استفاده کنندگان اعتراف میکنند که هنگام استفاده از اینترنت ، زمان سریعتر گذشته است و با صمیمیت زودهنگام و احساس بی قیدی در روابط اینترنتی مواجه شده اند. افرادی که دچار اعتیاد به صحبت اینترنتی می شوند معمولا بیش از حد درگیر شده و احتمال اینکه به مسائل غیر اخلاقی نیز آلوده گردند ، زیاد است.

تهیه کننده: محمد نجاتی نسب، مسئول سایت
تایید کننده: حسن وظیفه پرست، مدیریت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 13.7/20